Dersin Adı | |||
Dönemi | Dersin Kodu | Teorik Saat / Uygulama Saati | AKTS |
Dersin Düzeyi | Lisans | ||
Dersin Dili | Türkçe | ||
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze | ||
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. H. Filiz ALKAN MEŞHUR | ||
Koordinator E-mail |
hfilizalkan
![]() |
||
Öğretim Elemanı |
|
||
Yardımcı Öğretim Elemanları | |||
Dersin Amacı | Bu dersin en temel amacı, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki yenilikleri ve kentsel mekâna olan etkilerini şehir ve bölge planlama disiplini açısından tartışmaktır. |
Temel Bilimler | Mühendislik Bilimleri | Sosyal Bilimler | Eğitim Bilimleri | Sanat Bilimleri | Sağlık Bilimleri | Tarım Bilimleri |
0 | 10 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DERS YÖNTEM VE TEKNİKLERİ |
Görsel sunumlar ile desteklenen yüz yüze ders anlatımı |
HAFTA | DERS İÇERİĞİ | KAYNAK |
1 | Derse giriş, bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin genel açıklamalar | Castells, M. (2003). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, 1. cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
2 | Tarihsel süreç içinde teknolojinin kentsel mekâna etkileri | Graham, S. (2000). Bridging Urban Digital Divides? Urban Polarization and Information and Communication Technologies (ICTs): Current Trends and Policy Prospects, A Background Paper for the United Nations Centre for Human Settlements (UNCHS). |
3 | Bilgi ve İletişim teknolojilerinin gelişimi, Bilişim Teknolojilerinin yaşamsal etkileri | Castells, M. (2003). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, 1. cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
4 | Bilişim Teknolojilerinin bölgesel ve kentsel etkileri Bilişim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar ve teoriler | Graham, S.(1997). Telecommunications and the Future of Cities: Debunking the Myths, Cities, 14, 1, 21-29. Castells, M. (2001). The Internet Galaxy, Reflections on the Internet, Business, and Society, Oxford: University Press. Graham, S. and Marvin, S.(2001). Splintering Urbanism, London, Routledge. |
5 | E-Devlet, E-Avrupa Kavramları, Türkiyedeki bilişim altyapısı | Bilişim Şurası (2002). T.C. Başbakanlık, Bilgi Toplumuna Doğru, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Sonuç Raporu, Ankara. |
6 | Tele çalışma kavramı, türleri, uygulamaları Tele çalışmanın bölgesel, kırsal ve kentsel etkileri | Blais, P. (1996). How the Information Revolution Is Shaping Our Communities, Planning Commissioners Journal Issue 24. Castells, M. (1991). The Informational City, Oxford, U.K. |
7 | Küresel kentler, mega kentler, ağ toplumu Bilgi teknolojileri destekli kentsel planlama stratejileri | Sassen, S. (2001). Global Cities and Global City Regions: A Comparison, in: A. J. ed. Global City-Regions: Trends, Theory, Policy, Oxford: Oxford University Press. |
8 | Bilişim teknolojilerinin sektörlerin yer seçimine olan etkilerinin değerlendirilmesi | Velibeyoğlu, K. (2005). Bilgi Teknolojileri Destekli Kentsel Gelişme Stratejileri, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, (www.angelfire.com/ar/corei/velibeyoglu_bildiri.doc) |
9 | Bilişim teknolojilerinin planlama disiplinine olan etkilerinin değerlendirilmesi | Talvitie, J. (2003). The Impact of Information and Communication Technology on Urban and Regional Planning, Helsinki University of Technology Department of Surveying Institute of Real Estate Studies, Helsinki. |
10 | Bilişim Teknolojilerinin Engelliler Açısından Önemi ve Sunduğu Olanaklar | Alkan Meşhur (2006). Engellilerin Bir İstihdam Seçeneği Olarak Tele Çalışma: Modellenmesi ve Modelin Kent Planlama Açısından İrdelenmesi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Mimarlık Ana bilim Dalı, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya. |
11 | Ara Sınav Haftası | |
12 | Dijital kentler, silikon vadisi ve teknoparklar proje örnekleri | Yigitcanlar, T. ve Velibeyoglu, K. (2008). Knowledge- Based Urban Development: The Local Economic Development Path of Brisbane, Australia, Local Economy 23(3), pp.195-207. |
13 | Ödev sunumlarının dinlenmesi | |
14 | Ödev sunumlarının dinlenmesi | |
15 | Genel değerlendirme ve tartışma | Graham, S.(1997). Telecommunications and the Future of Cities: Debunking the Myths, Cities, 14, 1, 21?29. Castells, M. (2001). The Internet Galaxy, Reflections on the Internet, Business, and Society, Oxford: University Press. Graham, S. and Marvin, S.(2001). Splintering Urbanism, London, Routledge. Sassen, S. (2001). Global Cities and Global City Regions: A Comparison, in: A. J. ed. Global City-Regions: Trends, Theory, Policy, Oxford: Oxford University Press. |
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | Ara Sınav | Final | |||
Sayı | Katkı Payı | Sayı | Katkı Payı | ||
Yarıyıl İçi Çalışmaları | : | - | - | - | - |
Devam/Katılım | : | - | - | 1 | 10 |
Uygulamalı Sınav | : | - | - | - | - |
Derse Özgü Staj | : | - | - | - | - |
Küçük Sınav | : | - | - | - | - |
Ödev | : | - | - | 1 | 25 |
Sunum ve Seminer | : | - | - | 1 | 25 |
Projeler | : | - | - | - | - |
Atölye/Laboratuvar Uygulamaları | : | - | - | - | - |
Vaka Çalışmaları | : | - | - | - | - |
Arazi Çalışmaları | : | - | - | - | - |
Klinik Çalışmaları | : | - | - | - | - |
Diğer Çalışmaları | : | - | - | - | - |
Ara Sınav | 1 | 40 | - | - | |
Final | - | - | - | - |
AKTS İŞ YÜKÜ TABLOSU | Sayı | Süre | |
Ders Süresi | : | 14 | 2 |
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi | : | 13 | 2 |
Sunum ve Seminer Hazırlama | : | 1 | 25 |
Derse Özgü Staj | : | - | - |
Atölye/Laboratuvar Uygulamaları | : | - | - |
Arazi Çalışmaları | : | - | - |
Vaka Çalışmaları | : | - | - |
Projeler | : | - | - |
Ödev | : | 1 | 25 |
Küçük Sınavlar | : | - | - |
Ara Sınav | : | 1 | 16 |
Final | : | - | - |
DERSİN AKTS KREDİSİ | 4 |
No | DERS ÖĞRENİM ÇIKTISI | KATKISI (*) |
D.Ö.Ç. 1 | Tarihsel süreç içinde teknolojinin kentsel mekâna etkilerini bilir. | 4 |
D.Ö.Ç. 2 | Bilgi ve İletişim teknolojilerinin gelişimini ve yaşamsal etkilerini bilir. | 4 |
D.Ö.Ç. 3 | Bilişim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar ve teorileri açıklar. | 4 |
D.Ö.Ç. 4 | E-Devlet, E-Avrupa Kavramları Türkiyedeki bilişim altyapısını açıklar. | 4 |
D.Ö.Ç. 5 | Tele çalışma kavramı, türleri, uygulamaları, Tele çalışmanın bölgesel, kırsal ve kentsel etkilerini bilir. | 4 |
D.Ö.Ç. 6 | Küresel kentler, mega kentler, ağ toplumu kavramlarını anlamak ve kent planlama açısından değerlendirir. | 4 |
D.Ö.Ç. 7 | Bilişim teknolojilerinin sektörlerin yer seçimine olan etkilerini kavrar. | 4 |
D.Ö.Ç. 8 | Bilişim teknolojilerinin kent ve bölge planlama disiplinine olan etkilerini eleştirir. | 4 |
D.Ö.Ç. 9 | Dijital kent, akıllı kent, eko-tek kent, kompakt kent vb. modellerini açıklar. | 4 |
D.Ö.Ç. 10 | Bilgi teknoloji destekli kentsel gelişme stratejilerini analiz eder. | 4 |
* 1: Zayıf - 2: Orta - 3: İyi - 4: Çok İyi
|
PROGRAM ÇIKTISI VE DERS ÖĞRENİM ÇIKTISI İLİŞKİ MATRİSİ
|
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | DÖÇ11 | DÖÇ12 | DÖÇ13 | DÖÇ14 | DÖÇ15 | DÖÇ16 | DÖÇ17 | DÖÇ18 | DÖÇ19 | DÖÇ20 | |
PÇ1 | ||||||||||||||||||||
PÇ2 | ||||||||||||||||||||
PÇ3 | ||||||||||||||||||||
PÇ4 | ||||||||||||||||||||
PÇ5 | ||||||||||||||||||||
PÇ6 | ||||||||||||||||||||
PÇ7 | ||||||||||||||||||||
PÇ8 | ||||||||||||||||||||
PÇ9 | ||||||||||||||||||||
PÇ10 | ||||||||||||||||||||
PÇ11 | ||||||||||||||||||||
PÇ12 | ||||||||||||||||||||
PÇ13 | ||||||||||||||||||||
PÇ14 | ||||||||||||||||||||
PÇ15 | ||||||||||||||||||||
PÇ16 | ||||||||||||||||||||
PÇ17 | ||||||||||||||||||||
PÇ18 | ||||||||||||||||||||
PÇ19 | ||||||||||||||||||||
PÇ20 | ||||||||||||||||||||